• Go to the english section
Bloggen på ehde.se
 

Vardagskreativiteten

Staffan Ehde / 2008-10-12 20:40:49

Som ledare önskar vi kanske inte de där stora drastiska idéerna, skogsbränderna, vi önskar den där kreativa säljaren som ser kundens problem på ett annorlunda sätt så att vi får en order. När vi säger kreativt kanske vi menar ”klurigt”, ”listigt”, nytänkande, så där lagom…
Problemet för organisationen är att veta när nytänkandet går åt rätt håll, en ”klurig” medarbetare kan lika gärna bli kreativ på fel sätt, mena väl men göra fel. Som ledare måste du skapa en måttstock, någonting att förhålla oss till så att både du och alla andra ”kluriga” vet att ni går åt rätt håll. Jag har haft många duktiga tänkande medarbetare, men de duktigaste, de mest kreativa de mest ambitiösa har ofta skaffat sig en egen agenda, de tycker att de har mandat att göra som de vill för de begriper ”bättre”. Vem har inte slagits med säljare som kanske har stora konton men ”skiter” i rapporter eller att ens närvara på måndagsmötet, för dom har inte tid…
Så där springer ni åt olika håll och det verkar jättekul i myrstacken, men i slutändan är det några som inte fattar någonting…

Kommentarer
 
Kommentera Inlägg
 
   

1024/1024
 
 
Please add 6 and 1 and type the answer here: