• Go to the english section
Bloggen på ehde.se
 

Amazon.com har ett syfte

Staffan Ehde / 2008-05-20 22:28:25

Det finns ett fåtal företag som har ett uttalat enkelt syfte, IKEA är ett av dem.
Idag tänkte jag visa på hur ett framgångsrikt företag kan bli ännu framgångsrikare om det håller fast vid sitt syfte. En av mina ledstjärnor är just att många företag blir giriga eller börja tulla på ursprungsidéen (läs gärna syftet), då börjar också konkurrenskraften att tunnas ut och det blir plats över för konkurrenterna.
Låt oss titta på Amazon.com, som bokläsare har du möjlighet att lämna ett omdöme om boken du läst, även negativ kritik.
Det är klart att många förlag ringde Amazon och frågade om de visste vad de gjorde. En dålig kritik skulle minska försäljningen både för Amazon och förlaget. Men med syftet att det skall vara bra för kunden kvarstod tjänsten.
Den som varit inne och handlat på Amazon kan också se att det dyker upp erbjudande om böcker som är begagnade och billigare än Amazons nypriser. Även detta sågs som ett stort hot där internkannibalism utgjorde det största. Men även detta ansågs vara bäst för kunden (hade inte dom gjort det hade någon annan...). På elektronikprodukter låter man till och med konkurrenter få komma in med bud under Amazons och därmed har man igen frågat sig: är detta det bästa för kunden?
Nästa gång skall jag berätta hur man får fram syftet.

Kommentarer
 
Kommentera Inlägg
 
   

1024/1024
 
 
Please add 6 and 8 and type the answer here: