• Go to the english section
Bloggen på ehde.se
 

Förverkliga idén-lättare än du tror

Staffan Ehde / 2020-07-28 07:45:15


Du må vara den mest kreativa personen i världen, låt oss sätta det som index 100.  Men om du inte får ut någon produkt eller upplevelse av detta så är resultatet 100X0=0.

Du kanske är hälften så kreativ men får ut din idé, då blir ekvationen 50X1=50.

Vem åstadkom mest? Enkelt att svara på, ändå är det många duktiga kreatörer som fnyser åt halvbra idéer och ser inte problemet.

Hemligheten med att vara t ex en filmproducent är inte den kreativa processen utan hur man får den att leda till en färdig film, en produkt som kan startas av tittaren utan ursäkter och förklaringar. Jag minns att detta var en av de viktigaste doktrinerna när jag gick min utbildning i USA. Vad är då hemligheten? Disciplin är ett givet svar. Fokus ett annat. Uppdelning i faser som innehåller olika aktiviteter en tredje. I en produktion finns förproduktionen, där tillåts manuset få vara ett kreativt dokument som stöts och blöts. När det väl är bestämt slutar den kreativiteten och planeringen tar vid. Vilket team kan bäst förverkliga den här typen av historia? Vilka talanger kan skapa en unik upplevelse tillsammans?

När produktionsfasen väl börjar är det en annan kreativitet som tar plats, manuset följs nästan slaviskt (ja det finns olika regissörer och därmed metoder), men inspelningsdagen kantas av utmaningar som skall lösas blixtsnabbt och till filmens bästa. Många upplever inspelningen som en ”krigszon”. Det är inte ovanligt att inspelningen kostar 30.000Kr per minut med all personal, teknik mm, att börja ändra storyn då kan vara förödande. Efterproduktionen är kreativitet innanför boxen. Här har man ett råmaterial som skall slipas till en diamant. Men värdet på diamanten kan sällan överträffa den grundsten som levererats från förproduktionen och inspelningen.

Jag är övertygad om att det är detta jag har med mig när jag arbetar med verksamhetsutveckling idag. Just nu arbetar jag med ”manuset” i en verksamhet. Där ingår research av kundupplevelsen, deras utmaningar mm. Många vill ofta rusa till produktion, sätta igång. Men jag vet att ett halvdåligt manus/strategi kommer att skapa mer arbete senare.

Om du är nyfiken på metoder för att få kreativitet att hända rekommenderar jag den här boken:



Glöm inte att en aktivitet startar med ett verb.

Kommentarer
 
Kommentera Inlägg
 
   

1024/1024
 
 
Please add 8 and 2 and type the answer here: