• Go to the english section
Bloggen på ehde.se
 

Förhandlarmat

Staffan Ehde / 2008-11-09 12:53:49

Ofta jobbar jag i konferensmiljöer, därför känns den här artikeln mycket användbar. Med tillstånd av Ulrika Hoffer på den utmärkta tidningen Relation publicerar jag artikeln, tack Ulrika!



Rätt och regelbunden mat kan hjälpa dig att hålla skärpan i den tuffaste förhandlingen och koncentrationen på topp genom det tråkigaste mötet du någonsin varit med på. Relation tog hjälp av friskvårdskonsulten Frida Rahbek från Team Lars Massage för att ta reda på hur man genom rätt kost kan prestera som allra bäst.


Pigga, laddade och redo att ta itu med tuffa frågor kommer ni till konferensen. En dryg timme efter att ni börjat mötet har ni kört fast och börjar bli lite otåliga, kommer inte framåt i diskussionen. In med kaffe och kaka. Så där, nu är problemet löst för stunden, ni får nya krafter och orkar ett steg vidare, kanske löser ett och annat problem. Men snart börjar tonen bli lite grinig och alla klottrar lite irriterat i pappren och tittar på klockan.
Lunch. Ni vill ha lunch.
Vid bordet släpper spänningarna och ni pratar glatt och fritt med varandra igen. Kanske en och annan fråga kan lösas direkt där, över tallriken. Efter en kopp kaffe på maten och ni är redo för en ny omgång i mötesrummet. Det går bra i en dryg timme. Då har ni grottat ned er i detaljer och har svårt att lyfta blicken.
Kaffe och bulle är också viktigt, tänker ni och blir glada en stund igen. Nya lösningar på problem kommer fram. En stund. Sen känner sig någon överkörd, får inte fram sina idéer. ”Kan vi gå vidare nu?” suckar någon lite irriterat.
Händer det att era möten följer den här rytmen?
Boven i dramat heter insulin. Så fort du äter livsmedel med högt GI, som socker eller vitt bröd, kan du bli piggare en liten stund i och med att blodsockret stiger, men det gör också att insulinproduktionen ökar. Insulinet signalerar till kroppen att sänka blodsockerhalten och har blodsockret stigit snabbt, som när du äter exempelvis en kaka eller en bulle, vill kroppen också sänka det snabbt. Det gör att insulinproduktionen motar ned blodsockernivån till nivåer där du blir trött och okoncentrerad igen, kanske till och med lite skakig.  
Du får lust att ta en ny kaka och det hela börjar om en ny vända.
Så hur ska man bäst lägga upp energiintaget under en intensiv arbetsdag?
Frida Rahbek tipsar:
-    Ät regelbundet, ungefär var tredje timme. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag.
-    Börja med en bra frukost. Välj bröd med hela korn eller ett surdegsbröd. Undvik vitt, fluffigt bröd. Undvik sötade produkter, välj naturell yoghurt, mysli och söta eventuellt med torkad frukt istället för socker.
-    Ät frukt eller en smörgås till mellanmål.
-    Ät lagom mycket lunch. Undvik överätning, det gör dig bara trött och tung. Buffé kan vara bra för att alla kan hitta något de tycker om, men det är risk att man äter för mycket, så se upp!
-    Ät ett mellanmål på eftermiddagen, kanske en smoothie med yoghurt och bär som både är lite söt och proteinrik. Proteinet och fettet i yoghurten sänker GI.  Eller kanske lite mörk choklad, som muntrar upp men inte ger samma snabba blodsockerhöjning som en kaka eller godis. Nötter fungerar också bra, liksom mindre mängder torkad frukt.
-    Tänk på att ta pauser. Ha som tumregel att hålla 55 minuters möte, 5 minuters paus. I pausen är det bra att sträcka på benen, vädra och ta en frukt.
-    Drick mycket vatten. Vätskebrist ger sämre koncentrationsförmåga. Men det ska vara vatten, inte söt läsk och juice.

Foto Staffan Ehde ©2007

Kommentarer
 
Kommentera Inlägg
 
   

1024/1024
 
 
Please add 2 and 2 and type the answer here: