• Go to the english section
Bloggen på ehde.se
 

Spelteorier och kreativitet

Staffan Ehde / 2008-12-09 11:19:50

Vi brukar ofta hjälpa kunder att försöka nå nya marknader. Ibland kan det vara svårt därför att det finns en agenda som den nya aktören inte känner till. En av dem kan vara spelteorier.
Spelteorier är en vetenskap som föddes under det kalla kriget, forskningen fick anslag bland annat för att politikerna ville  se vad som skulle hända om man gjorde si eller så.
Sedan dess har spelteorier applicerats inom en rad olika områden. En av dem kan vara Elgiganten som går ut med ett löfte om att du får ett lägre pris om du hittar det någon annan stans. Budskapet är inte riktat till dig som konsument utan tanken är att branschen skall inse att det spelar ingen roll vad dom gör så kommer Elgiganten att möta upp. På så sätt hoppas man bromsa prissänkningarna på en viss nivå. I förhandlingar mellan arbetsgivare och fack har man blivit alltmer medveten om spelteorier. Det finns begrepp som "slippery slope", en rutchkana, det vill säga jag kan sätta mig i en situation utan återvändo för att skapa en förändring eller för att den jag förhandlar med skall inse att det finns inget val.
Det jag ser mer och mer är problemet med hur vi skall översätta plussummespel till nollsummespel. Låt mig ta ett exempel, om vi har en aktör inom näringslivet som skall förklara för politiker varför hon agerar som  hon gör. Då finns ett översättningsproblem, politikern utgår ifrån nollsummespelet som de spelar, det vill säga om jag får en röst så är det någon annan som inte får den. Andras olycka är min lycka... Som fia med knuff. Det finns bara en vinnare.
I plussummespelet som pågår i näringslivet  är det ingen större mening med att göra affärer med de som utgår ifrån att en förlorar och en vinner. Jag kan ha ett bättre utgångsläge för att du behöver pengar nu, men du förväntar dig pengar annars kommer du inte att leverera. I plussummespelet blir det tydligt att om det går dåligt för dig är det stor risk att det går dåligt för mig också. Min övertygelse är att många konsumenter som inte är vana att göra affärer resonerar i nollsummespelstermer, de utgår ifrån att de blir lurade. Den som vill kommunicera plusvärden måste vara medveten om det.

© Text: Staffan Ehde 2008 Foto:Kaj Linde (Bilden är från ett plussummespel vi designat, läs mer)

Kommentarer
 
Kommentera Inlägg
 
   

1024/1024
 
 
Please add 8 and 3 and type the answer here: