De flesta företag som finns härmar
andra och hoppas att ta en marknadsandel för sitt eget välbefinnande.
Apple som ofta betonas som ett innovativt företag är egentligen en
efterföljare, om detta vittnar till och med Steve Jobs i olika
intervjuer. Men det finns olika sätt att ”stjäla en idé”.

De flesta kopierar rakt av, ändrar utseendet och sätter sitt eget namn,
några är smarta nog att ändra regelverket runt det man kopierar. Här
kommer Apple in igen. Uttrycket skapa en iPod är på många innovatörers
läppar, men Apple var inte först med en MP3 spelare, den fanns långt
innan, Apple var först med iTunes, möjligheten att ladda ner musik
legalt. Apple ordnade det som skivbolagen borde gjort för länge sedan,
om jag får gissa var arbetet med iTunes långt mer omfattande än att
formge och bygga en iPod. Den problemfria kopplingen mellan musik och
MP3 spelaren var nyckeln till iPod.
Att stjäla en idé låter sig göras, men om ni skall nå egna framgångar
så gäller det att ta den vidare, att skapa egna tjänster eller
förutsättningar.
Någonting som är svårare är att stjäla en positionering, Volvo höll
länge positioneringen som säkerhetsbilen, andra försökte klämma in sig
men så länge Volvo var innovativt på den fronten behöll de ledningen.
Innovation i en position är ett sätt att tala om för marknaden att vi
aldrig slappnar av på det området. För kunderna blir varje ny idé kring
Volvos säkerhet en bekräftelse på att man har rätt uppfattning.
Egentligen spelar det ingen roll att andra sätter in krockkuddar EFTER
Volvo, dom var först och det visar att de värnar om oss. När
innovationerna tunnas ut och andra kommer med bättre idéer glider man
bort från sin plats. Idag är marknadsföringen så utspädd i bullret att
innovation blir ett viktigt positioneringsintrument. Volvos miss på
miljöfronten är nog allvarligare än många inser. Att vara ledande inom
säkerhet säger något annat än det rent tekniska, det handlar om att
värna om liv. Volvo som familjebil betyder att jag vill att min fru
skall klara sig om hon gör ett misstag eller råkar ut för andras
oförmåga i trafiken. Att värna om liv klarade sig kanske bra när man
byggde ”stridsvagnar” som XC90 (deras SUV) men ter sig oerhört löjligt
i klimatfrågan. Att värna om miljön handlar om att värna om våra barn.
Nu har Toyota tagit den bollen, egentligen bara genom att GÖRA.
Marknadsföringsmässigt har man inte gjort så mycket väsen av sig.
Lustigt nog har man marknadsfört sitt sätt att tänka i produktionen,
den har varit diametralt olik General Motors som kostnadsoptimerat. Mer
om detta i morgon.