• Go to the english section
Bloggen på ehde.se
 

Att stjäla en idé

Staffan Ehde / 2008-12-20 07:19:44

De flesta företag som finns härmar andra och hoppas att ta en marknadsandel för sitt eget välbefinnande. Apple som ofta betonas som ett innovativt företag är egentligen en efterföljare, om detta vittnar till och med Steve Jobs i olika intervjuer. Men det finns olika sätt att ”stjäla en idé”.
 
De flesta kopierar rakt av, ändrar utseendet och sätter sitt eget namn, några är smarta nog att ändra regelverket runt det man kopierar. Här kommer Apple in igen. Uttrycket skapa en iPod är på många innovatörers läppar, men Apple var inte först med en MP3 spelare, den fanns långt innan, Apple var först med iTunes, möjligheten att ladda ner musik legalt. Apple ordnade det som skivbolagen borde gjort för länge sedan, om jag får gissa var arbetet med iTunes långt mer omfattande än att formge och bygga en iPod. Den problemfria kopplingen mellan musik och MP3 spelaren var nyckeln till iPod.
Att stjäla en idé låter sig göras, men om ni skall nå egna framgångar så gäller det att ta den vidare, att skapa egna tjänster eller förutsättningar.
Någonting som är svårare är att stjäla en positionering, Volvo höll länge positioneringen som säkerhetsbilen, andra försökte klämma in sig men så länge Volvo var innovativt på den fronten behöll de ledningen. Innovation i en position är ett sätt att tala om för marknaden att vi aldrig slappnar av på det området. För kunderna blir varje ny idé kring Volvos säkerhet en bekräftelse på att man har rätt uppfattning. Egentligen spelar det ingen roll att andra sätter in krockkuddar EFTER Volvo, dom var först och det visar att de värnar om oss. När innovationerna tunnas ut och andra kommer med bättre idéer glider man bort från sin plats. Idag är marknadsföringen så utspädd i bullret att innovation blir ett viktigt positioneringsintrument. Volvos miss på miljöfronten är nog allvarligare än många inser. Att vara ledande inom säkerhet säger något annat än det rent tekniska, det handlar om att värna om liv. Volvo som familjebil betyder att jag vill att min fru skall klara sig om hon gör ett misstag eller råkar ut för andras oförmåga i trafiken. Att värna om liv klarade sig kanske bra när man byggde ”stridsvagnar” som XC90  (deras SUV) men ter sig oerhört löjligt i klimatfrågan. Att värna om miljön handlar om att värna om våra barn. Nu har Toyota tagit den bollen, egentligen bara genom att GÖRA. Marknadsföringsmässigt har man inte gjort så mycket väsen av sig. Lustigt nog har man marknadsfört sitt sätt att tänka i produktionen, den har varit diametralt olik General Motors som kostnadsoptimerat. Mer om detta i morgon.

Kommentarer
 
Kommentera Inlägg
 
   

1024/1024
 
 
Please add 7 and 5 and type the answer here: