Litteraturlistan
Om du vill fördjupa dig i ledarskapet för det framgångsrika Pixar bör du läsa CREATIVITY,INC.
av Ed Catmull
Boken Free av Chrus Anderson
handlar om en helt ny ekonomi, inte den som handlar om gratis med förbehåll, det handlar om gratis som Googles erbjudanden. Sjösätt vad du vill som är gratis, din utmaning idag är inte om någon vill betala, det är om någon bryr sig. Skulle det vara så, se till att tjäna pengar sedan...
The Black Swan av Nessim Nicholas Taleb
En helt otrolig bok om att handskas med det okända.
Många siar om framtiden och utger sig för att kunna tala om vad som kommer att hända.
Jag brukar byta ut ordet framtidsscenario till framtidsinsikter.
Här får jag massor med underbara exempel på hur illa vår hjärna är
rustad för att förstå hur framtiden skall komma att se ut.
Dessutom leder vi kreativa processer och det handlar om att leda
människor in i det okända, den här boken handlar mycket om hur vi
handskas med okunskap.
Tack Henrik Edlund för rekommendationen!
Det var länge sedan jag recenserade en bok på bloggen, det beror inte på att jag inte läst, det beror mer på att det är svårt att hitta pärlor som kan rekommenderas.
Nu har jag äntligen en, den handlar om spelteorier i företagssammanhang. Boken är på engelska men lättläst och har många bra exempel. Jag brukar tala om spelteorier därför att de hjälper oss att se vår verksamhet med nya ögon. När vi kastar oss in i en marknad (eller skapar en ny) deltar vi på en spelplan där vi ofta anammar regler och spelar mot andra konkurrenter. Då är det viktigt att se på vad vi tillför på marknaden, den som inte har något att komma med får ju inte spela. Vilka är våra leverantörer, kunder? Vem är det som skapar behov som vi kan leva av? Vem är vår konkurrent? Idag är det viktigare än någonsin att skapa sig en bild där vi kan räkna med att en kund kan bli en konkurrent eller tvärt om. Boken ger oss insikt i hur spelarna beter sig och hur ett spel kan vinna på att vi skapar en större spelplan tillsammans med våra konkurrenter, dvs konkulleger, och sedan konkurrerar om den marknad vi lyckats utöka.
Ken Robinson är en ledande gestalt inom forskning av kreativitet. Om du inte sett honom hålla föredrag, ta en titt på TED
Boken handlar mycket om hur vi kan lära oss att bli kreativa och hur den kreativa intelligensen inte får blandas ihop med akademiska poäng...
Det är en varm och upplyftande bok!

Med tanke på en återkommande fråga om kreativitetens värde och om den kreatives utsatthet rekommenderar jag starkt den här boken under Maj. Är du dessutom ung och på gång att arbeta med ett kreativt jobb borde du verkligen läsa om hur din värld ser ut. Boken är skriven av forskaren Richard Florida men den är lättläst.
Brand Gap
av Marty Neumeier
Boken visar på ett tydligt sätt hur ett varumärke byggs upp hela vägen, även "under isberget". Här får vi också lära oss hur man överbryggar gapet mellan strategi och kreativitet.
Om du vill få en känsla av innehållet så titta på
detta lilla bildspel
"Virus of the Mind" av Richard Brodie (52 veckor på Amazon.com heta listan)
När du läst den får du större möjlighet att se hur du blir påverkad och ökar möjligheten att påverka.

En riktig människa

Att studera kreativitet handlar om att vara vaken för andra synsätt. Att se på oss själva med någon annas ögon kan vara nog så nyttigt. Att vara kreativ med ett syfte handlar dessutom om att vara empatisk. Gunilla Gerlands bok "En riktig människa" ger läsaren en dubbel dos av ovan nämnda insikter. Gunilla Gerland har autism, en Aspbergers syndrom som lyckligtvis gett henne förmågan att skriva oerhört bra. Gunilla ger oss en bild av hur vi "andra" är som kan vara nog så omvälvande. Boken ger också insikt i hur en oförstående omgivning kan ställa till det.

Konsten att vara snäll
Stefan Einhorn
Förutom ögonöppnaren om snällhet och alla dess tolkningar så finns följande mening kvar för mig:
Det är handlingen som räknas!
Det skriver jag under på och hur kreativ man än må vara så är det faktiskt bara handlingen som räknas.
Ten Faces Of Innovation
Strategies for Heightening Creativity
En bok som inspirerat till grundandet av
People&
Blue Ocean Strategy
W.Chan Kim Renée Mauborgne
En bok som är mer aktuell än någonsin
Purple Cow
Seth Godin
En snabbläst bok om hur man skapar fantastiska produkter...
Håll utkik efter den senaste boken också, Meatball Sundae

Arbetar du internt med rådgivning (är du personalansvarig?) eller om du är konsult rekommenderar jag
Flawless Consulting, finns även som MP3 bok på Itunes
av Peter Block
The Tipping Point
Bör du läsa för att förstå hur en ny idé kan förlora eller vinna
Av Malcolm Gladwell
Hjärnans Resurser
av Matti Bergström
En otroligt bra bok som ännu inte fått sitt motstycke, men den säljs inte sedan några år och är svår att få tag på.
Re-imagine
av Tom Peters
En bok som borde förändra allas liv och sätt att se på sitt jobb.
Kreativitetens Filosofi
av Nils-Eric Sahlin, bättre i början något tjatig i slutet
ONA FYR
För dig som vill lyckas tillsammans med andra av Ingebrigt Steen Jensen,
förutom att Ingebrigt är en otroligt bra föreläsare så har han skrivit en otroligt inspirerande bok,
för ALLA som vill något.
Att konkurrera för framtiden
av Gary Hammel & C.K Prahalad
Har funnits på min hylla i ett decennium, men den håller fortfarande
Intuitivt ledarskap
av Fredrik Praesto
The selfish gene av Richard Dawkins
En otroligt bra bok som ger insikt i vad evolutionen gör och därmed ger insikt i kreativitetens förutsättningar. I den här boken introducerar Dawkins memeteorin. Om den kan vi skriva många rader, men i korthet handlar det om det genetiska teorin översat till information och idéer och hur de replikerar sig.
Stenbeck
Ett reportage om det virtuella bruket av Per Andersson
Om någon betvivlar det fortfarande så var Stenbeck kreativ.
Expect the unexpected
av Roger von Oech, en bra betraktelse på innovationsarbetet
The Mind Map Book
av Tony & Barry Buzan
Missa inte den nya programvaran
imindmap
LATERAL MARKNADSFÖRING
av Philip KOTLER och Fernando TIAS de BES
A Whack on the Side of the Head
av Roger von Oech
Omslaget ger fel intryck, den är BRA
En bra idé
av Bengt Renander
hur den kreativa processen förvandlar problem till nytta ch nöje
FUNKY BUSINESS
av Jonas Ridderstråle och Kjell A. Nordström
Ett måste för alla företagsledare, oj vad mycket det finns att lära!
NÄTOKRATERNA
av Alexander Bard & Jan Söderqvist
Boken om det elektroniska klassamhället
Framtidsspånare i all ära, men det här tar priset...
CREATIVITY RESEARCH JOURNAL
Forskning om kreativitet hittar du här
Journalswww.leaonline.com